De import van auto’s uit het buitenland is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het is voor Nederlanders die een nieuwe auto willen kopen, in veel gevallen een stuk goedkoper om een auto uit een ander land te halen. Duitsland is de meest populaire keuze. Dat komt onder andere omdat de Duitse automarkt goed loopt, en natuurlijk een stuk groter is dan onze eigen occasionmarkt. Daardoor kun je vaak de auto naar keuze, tegen een lagere prijs dan als je hem hier koopt. Bent u van plan om een auto te importeren, dan is het wel zaak om goed te letten op de kosten die dat met zich meebrengt. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het importvoordeel meteen verdampt omdat de kosten hoger zijn dan beraamd. Hier vind je meer informatie over de verschillende kostenposten, en wat het kost om een auto de importeren uit Duitsland.

Het aankopen van een occasion

De grootste kostenpost bij het importeren van een auto is natuurlijk de kostprijs van de auto zelf. Houd daarbij als particulier altijd rekening met de Duitse BTW! Het uitzoeken van een goede auto en het regelen van de aankoop heeft flink wat voeten in de aarde. Het is dan ook aan te raden om altijd langs te gaan bij de dealer waar de auto gekocht wordt – zo weet je dat alles goed zit, en dat je niet te maken krijgt met onverwachte auto invoerkosten. Naast de aankoopprijs, kost ook het importeren van de auto geld. Er zijn verschillende manieren om een auto naar Nederland te halen. Sommige mensen kiezen ervoor om zelf te rijden op een tijdelijk kenteken: anderen laten een vervoerbedrijf het transport regelen. Er zijn veel bedrijven die bereid zijn je daarbij tegen een bepaalde vergoeding bij te helpen.

Registreren, keuren en de BPM-aangifte

De auto die Nederland inkomt, moet gekeurd worden door de RDW. Ook moet er een nieuw kenteken geregeld worden. De kosten hiervan zijn niet al te hoog (een aantal honderd euro), maar het is wel belangrijk dit mee te nemen in de berekening. Het is bovendien aan te raden dit van tevoren goed te regelen, want de RDW heeft het zeer druk met het registreren van geïmporteerde auto’s. Na de import komt de BPM: de belasting op personenauto’s en motorvoertuigen. De hoogte van deze belasting is bij personenauto’s afhankelijk van het bouwjaar en de CO2-uitstoot. Veel mensen betalen teveel BPM. Het uitrekenen van het laagst mogelijke bedrag is een expertise waar bedrijven je graag mee helpen. Dit kan je al snel enkele honderden euro’s schelen.